Flygvaruhuset


» Krama någon i dag och vårda dina relationer! «



Engagemang i vardagen är viktigt och bra för att kunna få till stånd en förändring och förhoppningsvis en förbättring för alla eller de grupperingar som man företräder. Att göra skillnad på företag och företag är inte bra, för de vill bara skapa opinion utifrån vad som passar dem bäst.


I veckan har det uppmärksammats i media att hamburgerrestaurangen Max, i ett månadsbrev till sina anställda, har belyst vad som händer vid ett regeringsskifte i höstens riksdagsval och hur det kan påverka de anställda. Detta brev har nåtts media och kritiserats för att det indirekt ska påverka de anställda att rösta på partier som inte förespråkar förändring avseende arbetsgivaravgifter.

Ett svenskt bilmärke har fått med sig fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic i sin reklamkampanj, där han ”sjunger” den svenska nationalsången med en reviderad text. Denna reviderade text är anpassad till hur Sverige ser ut i dag och kan ses som ett underlag för en diskussion om integration och samhörighet i Sverige. Reklamen har fått lysande recensioner redan samma dag som den började sändas i olika forum.

Engagemanget är alltid bra för att kunna skapa opinion och förändring i samhället för alla eller olika grupper. För hamburgerrestaurangen Max är det för arbetsgivaren (och förmodligen för företagsklimatet i stort) och Volvo vill, med Zlatan som kändis som symbol, påverka samhället att värna om individerna i samhälldet. Både Max och Volvo har sina agendor (dolda eller öppna) och det möts på olika sätt av gemene man och av media. Är det någon reell skillnad mellan företag och dess engagemang, beroende på vad de önskar uppnå och effekten av detta?

Det är bra att det finns ett bra engagemang i samhället, oavsett om det är av privatpersoner eller företagare, och det är bra att man tar upp och med kändisar för att belysa dess mål och syfte. Fundera på om hur media överlag väljer att vinkla avsändaren och förmå med sitt budskap. För det är bra att det finns ett engagemang hos både Max och Volvo. För de har sina agendor och mål och det är bra att de skapar opinion i sina frågor. Gör dock ingen skillnad på företag och företag i sig, även om du vill kritisera företagens budskap.

// Krama Mig, genom Marcus Arvesjö
2014-01-26

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ovanstående inlägg publicerades 2014-01-26 klockan 11:28. Visste du att med positiva förebilder blir världen lite bättre med små, enkla medel?

Presentkorttorget
Dagens grattis
.
Krama Mig tipsar
Tips
Visste du att Krama Mig har över 500 kärleksdikter på svenska och engelska? Hitta din favorit till att ge till din partner och vän!
Bra för alla relationer
  • När du ska ha födelsedagsfest, bröllop eller annat jubileum finns kärleksfulla standupkomiker som bidrar med glädje!

Krama Mig tipsar
Tänkvärt på Twitter