Flygvaruhuset


» Krama någon i dag och vårda dina relationer! «


Porsche Cayman

Porsche Cayman
Bild: Porsche Sverige

Andreas Skoog berättar historien kring den klassiska bilen:

När jag gick på lågstadiet var Porsche den ultimata bilen! Det spelade ingen roll vad som egentligen var sant, för oss var det den snabbaste bilen och Porsche satte standarden. Jag vet inte hur många av oss som hade kunnat peka ut en Porsche bland tio andra bilar, men det spelade ingen roll. Visste man att Porsche var snabbast och bäst så var man tuff och hade koll på vad man pratade om.


Vill du inte tvingas välja mellan skönhet och muskler
så är Porsche ett säkert kort. Ferdinand Porsche som lade grunden till detta välkända och exklusiva bilmärke var en intressant man. Han var inte bara mannen bakom världens mest producerade bil, VW-bubblan utan även hedersdoktor vid Wiens tekniska högskola, chaufför åt Österrike-Ungerns kronprins Franz Ferdinand och officer av Frans Josefs-orden.

Porsche började sin karriär i bilbranschen när han genom kontakter fick jobb hos Béla Egger som drev en elektronikverkstad. Där utvecklade Porsche en typ av elektrisk motor som fästs i navet på bilens hjul. Imponerande nog så hade han ingen ingenjörsutbildning, utan han lärde sig mycket genom att smyga sig in på Wiens tekniska högskola och lyssna på föreläsningar när han inte jobbade.

Hästens era slutade – Porsches började


Vagntillverkaren Lohner insåg 1898 att hästens era som främsta transportmedel var förbi och man anställde Porsche. Efter bara några månader hade de utvecklat en bil med elmotorer i alla fyra naven, med andra ord en tidig fyrhjulsdrift. Ett stort problem var dock att batterikapaciteten var alldeles för dålig. Detta löste Lohner och Porsche med att sätta in en bensinmotor i bilen som drev en generator som gav ström åt navmotorerna, ett system de kallade ”Mixte”. De hade utvecklat världens första hybridbil.

Körde själv


Ferdinand Porsche byggde inte bara sina bilar. Han körde själv i flera lopp, hans bilar slog hastighetsrekord flera gånger om och Porsche satt själv vid ratten och såg till att det blev en förstaplats i bland annat Exelbergrallyt och The Prince Henry Trials.

1931 startade Porsche eget med firman Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau. Han anställde flera gamla kollegor han blivit vän med på de olika företagen han hade jobbat för, och även sin son, Ferry Porsche. Ferry tog vid Ferdinands död över pappans företag, och drev det vidare mot dagens exklusiva sportbilsföretag, Porsche AG.

Nu har nog många av mina lågstadiekompisar hittat nya favoritbilar och inte minst jag själv har breddat min bild av vad jag letar efter i en bil. Porsche ligger dock ständigt kvar i medvetandet, och även om jag kan tycka att andra bilar är snyggare, låter häftigare eller har bättre prestanda så måste jag tillstå att Porsche är den bil som bäst lyckas kombinera sport och finåkning till en mycket elegant bil som också är en av världens snabbaste och mest eftertraktade. För mig är Porsche inte bara en bil. Det är ren elegans i rullande form.


Andreas Skoog,
fristående skribent


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ovanstående inlägg publicerades 2014-03-25 klockan 02:26. Visste du att med positiva förebilder blir världen lite bättre med små, enkla medel?

Presentkorttorget
Dagens grattis
.
Krama Mig tipsar
Tips
Visste du att Krama Mig har över 500 kärleksdikter på svenska och engelska? Hitta din favorit till att ge till din partner och vän!
Bra för alla relationer
  • När du ska ha födelsedagsfest, bröllop eller annat jubileum finns kärleksfulla standupkomiker som bidrar med glädje!

Krama Mig tipsar
Tänkvärt på Twitter