Tur i kärlek och spel?

Med Sveriges nyaste casinon 2015 kan du få tur i både kärlek och spel!

Med freespin kan du testa att spela för nöjes skull.

Tips om Anton Ewald


Låt dig inspireras av kärleksfulla tips om Anton Ewald - för att du ska få möjligheten att sprida romantik, kärlek och glädje i dina relationer med tryggheten som grund! Varför inte boka in underhållning till bröllopet eller andra högtider för att få upplevelser för livet?



Talang i ”Ukrainas Talang” som sjunger ”The Phantom of the Opera”

Fantomen på Operan är musikalen som handlar om kärleken och konkurrensen om den kära leken. En vanställd fantom som förälskar sig i den unga kvinnan Christine som är sopran under senare hälft av 1800-talet. Fantomen får konkurrens av en barndomskamrat till Christine och Fantomen på Operan handlar om kampen om kärleken och vem som Christine till slut väljer.

Det är inte allt för ovanligt att bli och vara förälskad i flera individer på en och samma gång och beroende på vad ni vill i er relation så gäller det att kunna vara överens om ni ska leva i monogami under er relation eller om det ska vara någon annan form av samlevnadsform. Det viktiga är att ni för en konstruktiv dialog sinsemellan och att alla parter är överens under hela relationen.

Fantomen på operan har uppförts på både operan i bland annat London i England och på olika biografer som romantisk film. Visst är det svårt att kunna sjunga både höga och låga toner i en och samma uppsättning? Det är unikt och förmodligen är det väldigt få svenska artister, store som Anton Ewald eller David Lindgren, som skulle kunna göra detta. Varför inte göra ett försök själv och se hur väl dina musikaliska toner faller ut – blir dina grannar glada av din tonartshöjning?


När en sko är så väldesignad att den ställs ut på konstmuseum så är den något speciellt. Modeföretaget Guccis grundare, capsule drugs Guccio Gucci, here malady föddes i Florens men gav sig ut för att resa och hamnade så småningom i London där han fick jobb på hotell Savoy. När han såg hotellgästernas väskor sägs det att han blev inspirerad och biten av tanken att han kunde göra det bättre själv, order advice och på den vägen är det…


Guccio Gucci

Guccio Gucci

Fick snabbt gott rykte


Gucci flyttade tillbaka till Italien och inledde sin designkarriär med sadelmakeri och att tillverka sadelväskor. 1921 öppnade han sedan den första Guccibutiken där han tillverkade och sålde resväskor. Genom att bara anställa de bästa hantverkarna till sin verkstad byggde Guccio Gucci snabbt upp ett rykte om sig att leverera mycket god kvalitet.

Familjeföretag


The House of Gucci har sedan företagets tidiga historia varit ett familjeföretag. Guccio Gucci var sexbarnsfar, och hans fyra söner Aldo, Ugo, Vasco och Rodolfo var de som drev företaget och byggde vidare varumärket Gucci till vad det är idag. Numera ägs Gucci av Pinault-Printemps-Redoute, allmänt förkortat PPR.

Pappa Guccio är dock den som ligger bakom många av företagets bäst säljande och allra mest berömda produktdesigner. Han introducerade bland annat det ikoniska bambuhandtaget på sina väskor, ett handtag som fortfarande finns kvar på många modeller och som har kopierats flitigt av andra tillverkare. Han är också den enda designer som har fått ett par skor utställda på New Yorks Museum of Modern Art, närmare bestämt den klassiska Gucciloafern med ett spänne i form av ett förgyllt träns på ovansidan av foten.

Välgörenhetsprogram


Sedan dess har företaget aldrig slutat att utvecklas och man har hela tiden lyckats behålla bilden av elegans som pappa Guccio lade grunden till att bygga upp. En sak som idag ger Gucci lite extra elegans på ett annat plan än det rent materialistiska är företagets samarbete med UNICEF. Sedan 2005 har en viss procent av försäljningen gått till att stödja utbildning, sjukvård och kampen för rent vatten åt barn som på något sätt har drabbats av HIV/AIDS. Det är inte alls självklart att ett lyxmärke i den här storleken har den här typen av engagemang, men det här stärker antagligen mångas bild av företaget, och förhoppningsvis inspirerar det fler företag att ge en viss procent av sin avkastning till något liknande.

Trots att Guccio Gucci dog 1953 så lever modehuset Gucci kvar och är ett av Italiens allra mest vinstgivande designhus med butiker runt om i världen. Det är viss skillnad mot Guccio Guccis lilla sadelmakeri och det råder knappast någon tvekan om att Gucci har skrivit in sig i designhistorien som en av de allra största!

Andreas Skoog,
om modeskaparen som påverkade omvärlden




Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, health och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, information pills men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, sale men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

>>> Tips: Beställ design med Arne Jacobsen på www.royaldesign.se! <<<

Tunn gräns kring elegans


Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna

Royal design

Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, information pills och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, remedy men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

Tunn gräns kring elegans

Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna

Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, advice och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, cialis 40mg men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, hospital men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

Tunn gräns kring elegans


Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna



Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, order och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, buy more about men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

Tunn gräns kring elegans


Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna



Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, page och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, healing men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

>>> Tips: Beställ design med Arne Jacobsen på www.royaldesign.se!<<<

Tunn gräns kring elegans


Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna



Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, medicine och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, medical men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

>>> Tips: Beställ design med Arne Jacobsen på www.royaldesign.se! <<<

Tunn gräns kring elegans


Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna



Royal design

Det är ingen liten sak att ha föregångaren till alla snurrfåtöljer på sin meritlista. När Arne Jacobsen skapade klassikern Ägget var det lite av en revolution inom möbelindustrin. Nya tillverkningstekniker hade nyss kommit, what is ed och det vi idag tar för givet var inte möjligt några år innan.


Innan glasfiber och plast fanns som alternativ var formgivare väldigt begränsade av materialet. Trä kan visserligen böjas eller snidas till vackra former, men om det blir för tunt så får man genast problem med hållbarheten. Metall går att forma till mycket, men är tungt och otympligt många gånger, och kanske inte så bekvämt att sitta på. I och med de nya materialen försvann en stor del av dessa begränsningar, och de framåtsträvande formgivarna nappade snabbt på de nya möjligheterna.

År 1958 använde Jacobsen de nya materialen och tillverkningsteknikerna till att skapa Ägget som skulle utgöra en del av inredningen i foajén på det nya SAS Royal Hotel i Köpenhamn. Han göt formen han utgick ifrån i gips hemma i sitt eget garage och den färdiga möbeln han sedan levererade var helt unik. Den räknas som den första snurrbara stoppade stolen, och designen är perfekt för en hotellfoajé. Den stora ryggen gör att man kan välja att vrida stolen mot konversationen eller bort från andra om man hellre vill sitta enskilt.


Det danska “designundret” lyckas annars sällan falla mig i smaken.
Det “genialiska” ter sig för mig många gånger alltför simpelt och stramt, även om jag kan beundra hur genomtänkt en enkel form kan vara. Jag tror att det ofta faller på de klämkäcka färgerna som mycket väl skulle kunna passa på en förskola, men som i mina ögon knappast har något att göra i ett elegant vardagsrum eller framför en öppen spis i ett klassiskt bibliotek. Vad som däremot passar utmärkt i det klassiska biblioteket och som kan sätta stilen i ett helt vardagsrum, det är Ägget. Arne Jacobsen har gjort flera typiskt danska möbler som jag inte riktigt har förmågan att uppskatta fullt ut, däribland Myran och Svanen, men med Ägget träffade han mitt i prick i min föreställning om elegans.

>>> Tips: Beställ design med Arne Jacobsen på www.royaldesign.se! <<<

Tunn gräns kring elegans


Arne Jacobsen var en mycket produktiv designer, och du har antagligen sett någon av hans möbler om det så är Myran, Sjuan, Svanen eller någon av hans mera okända skapelser. Hans möbler produceras fortfarande, och det finns miljontals möbler som är inspirerade av det Arne Jacobsen har designat.

Tyvärr har jag dock sett även Ägget förstöras av att man valt en osmakligt klämkäck och grällt färgad eller mönstrad klädsel, och det visar hur tunn linjen är mellan äkta elegans och simpelt trendig funktionalism. Kan det inte rentav vara så, att det inom alla trender och -ismer inom design finns några objekt som är verkligt eleganta och att dessa sedan lyckas leva kvar för att de når upp på en högre nivå?

I så fall är saken klar. Jag har hittat det mest eleganta inom den klassiska danska designen, och det är ett ägg!


Andreas Skoog om en av världens främsta designer genom tiderna

Royal design
I Sverige talas det ofta om att män och kvinnor ska spela på lika villkor på arbetsmarknaden och det ska finnas sunda förutsättningar till jämställdhet och jämlikhet. Ändock har Veckans Affärer haft en lista med Sveriges 125 mäktigaste kvinnor sedan 15 år tillbaks.


Ingenstans finns det röster om att det är kompetensen som ska råda
på svensk arbetsmarknad, for sale utan med listan med 125 mäktiga kvinnor är det helt okej att könet spelar allt och ingen hänsyn tas till att det ska finnas jämlika förutsättningar till att använda sin position till att förändra och förbättra. Listan med mäktiga kvinnor tar hänsyn till kvinnor som gillar makt och som verkar inom en bransch med mycket pengar eller förutsättningar att ha en bra tillväxt. Vad hade hänt om man inte hade könet som grund för listan, website like this utan hade kompetensen i stället som grund?


Det är bra att kvinnor ges bra förutsättningar
till att ha inflytande på arbetsplatser i Sverige och att det ges sunda förutsättningar till att spela på lika villkor mellan könen. Det är bra att det också uppmärksammans skillnader och klyftor mellan könen, this som olika lön för lika arbete – men att lyfta fram kvinnor som gillar makt, är som att lyfta fram män som gärna har höga pensionsavtal.


Krama Mig gratulerar 
Caroline Arehult på Skanska Fastigheter Stockholm AB, Christel Armstrong på Stena Fastigheter och Åsa Hedenberg på Huge Fastigheter AB som samtliga tre hamnade på listan och som verkar inom fastighetsbranschen. Förhoppningsvis använder ni ert inflytande på era arbetsplatser till att skapa bra och tryggt boende för era kunder. Vad sägs om att ha en lista 2014 om ”Sveriges 125 mäktigaste individer”, så att även kompetensen räknas som grund och inte könet som spelar en avgörande roll?

 

// Marcus Arvesjö, Krama Mig
Att vilja lyssna på sina kunder, viagra sale tillika hyrsgäster, click är viktigt när man vill arbeta inom ett kommunalägt fastighetsbolag. Är man chef gäller det också att man har förmågan att kunna föra en konstruktiv dialog med de anställda som man är chef för och att man har förståelse för det formella och informella ledarskapet som finns i en organisation där individer finns.


VD Åsa Hedenberg
för Huge Fastigheter AB berättar för tidningen Bofast att ”vi behöver lyssna mer på hyresgästerna”.  Att kunna ha fokus på kunderna är minst lika viktigt som att ha fokus i ägarna och sina chefer. I ett kommunalt fastighetsbolag är dock kunderna och ägarna desamma, cheapest eftersom kunderna (hyresgästerna) är de som betalar skatt i kommunen som upplåter lägenheter.


Alla VD:ar bör ha ett kundorienterat intresse
som fungerar även reellt, så att det inte bara blir tomma ord. Det är bra att kvinnliga VD:ar tillsätts, så att det redan finns kvinnor i bolagsstyrelsen, den dag som det blir lagstiftning om att minst 40 % ska vara kvinnor. Kan man också implementera kunskap och kompetens i samband med kundfokus, så har man goda förutsättningar när man väl bestämt sig för att ta till sig hyresgästernas önskemål.


Det gick inte allt för bra för Anton Ewald i årets Melodifestivalen med låten ”Natural”, viagra buy både den internationella juryn och det svenska folket placerade honom på sista plats. Ewald lär kunna bli Sveriges Robbie Williams – underhållare inom många genres! 


Den 20-årige mannen från Stockholm har hunnit med mängder av uppträdanden, dosage både som artist, dansare bakom flera framgångsrika artister (som exempelvis Danny Saucedo) och varit koreograf till olika nummer. Han är, i likhet med Robbie Williams, en mångfacetterad underhållare som kan bidra till framgångar (årets medverkan i Melodifestivalen dock ett undantag som bekräftar regeln).

Med ett bra självförtroende och bred erfarenhet från underhållningsbranschen har han en sund förmåga att kunna stå på sig och sina förmågor och kunskaper i en bransch där egoism och kapitalism kan råda och skapa en otrygghet för den enskilda underhållaren. Det gäller för en underhållare att kunna ha ”skinn på näsan” och veta var gräsen för bra och dåligt, rätt och fel och när man ska säga ja eller nej. Det är något som Ewald har lyckats med på ett sunt sätt och har framtiden framför sig med röda mattor.

En del människor hade räknat bort Robbie Williams från underhållningsbranschen efter sin tid i pojkbandet Take That, men han lyckades återupprätta en karriär där han spred kärleksfull glädje till fansen och människor runt om i hela världen. På likvärdigt sätt kan man räkna med att Anton Ewald kommer komma tillbaks och lyckas sprida kärleksfull glädje till människor. Det kan vara bra att årets Melodifestival gav Anton Ewald en tiondeplats, så att han får erfarenheter av att det går dåligt ibland, så att han kan känna känslan av succé. För Ewald kan underhålla och han kommer underhålla i flera olika genres under sin underhållningskarriär!

Dagens grattis

.

Krama Mig tipsar

Tips

Visste du att Krama Mig har över 500 kärleksdikter på svenska och engelska? Hitta din favorit till att ge till din partner och vän!

Bra för alla relationer

  • När du ska ha födelsedagsfest, bröllop eller annat jubileum finns kärleksfulla standupkomiker som bidrar med glädje!

Krama Mig tipsar

Tänkvärt på Twitter